mobirise.com

3.1 Світ під мікроскопом

 

Мета. Спрямувати учнів на осмислення суспільно важливих проблем у своїй громаді, випрацювати навики критичного мислення і розпізнавання соціальних негараздів у своєму оточенні. 

Форма та методи: «мозковий штурм», обговорення, моделююча дискусія. 

Матеріали: різнокольорові маркери для груп, класна дошка, аркуші паперу формату А1. 

Орієнтовний час: серія з декількох занять (результатом має бути вибрана проблема) 

Вступна частина

Учитель розповідає класу: сьогодні ми познайомимося з історією 9-річної дівчини Рейчел Беквіс із США, завдяки бажанням, прагненням, мріям та зусиллям якої у жителів кількох населених пунктів Африки з’явилася питна вода. (Учитель може показати сюжет із теленовин). 

Дізнавшись про проблему питної води в Африці, в ім’я спасіння дітей, Рейчел відмовилася від подарунків на день народження, щоб зібрати 300 доларів на проект з водопостачання на Африканському континенті: тоді б 15 людей отримали доступ до чистої води. Але зібраної суми вистачило лише на 11. Дівчина засмутилася. Через кілька тижнів вона трагічно загинула в автокатастрофі. Друзі, знайомі та інші люди з оточення Рейчел дізналися про мрію дівчини та вирішили продовжити її добру справу: гроші на рахунок «потекли рікою», було зібрано більше 1 млн. 200 тис. доларів, чого вистачало вже на спасіння 60 тис. людей. Так, одна маленька дівчина змінила світ та серця людей навколо себе.

Основна частина.


1. Проведення мозкового штурму.

Учитель ініціює дискусію з учнями на зазначену тему, актуалізує проблему питної води в масштабах України, далі звужує її на регіон. Учитель, фокусуючи увагу не стільки на темі води, скільки на громадянській активності маленької дівчини, яка своєю небайдужістю, діями і вчинками зробила велику справу і змогла змінити світ навколо себе, змусила оточуючих діяти, вчитель пропонує учням відповісти на питання:

- На які проблеми, на їх думку, вони здатні вплинути, які питання зрушити з місця? 

- Що є актуальним/болючим для школи, громади? 

- Що можна зробити для розв’язання?

2. Проведення моделюючої дискусії.

Продовжуючи тему та тримаючи у полі зору сюжет новин, учитель організує дискусію та просить підлітків визначити свої таланти чи навички, які вони могли б використати для вирішення зазначених ними проблем. До дискусії залучаються максимально усі учні, навіть неактивні та безініціативні, надається можливість висловитися усім у класі.

Навички, таланти і можливості фіксуються на дошці.

3. Постановка стратегічного завдання.

Учитель просить учнів виділити 3 найбільш цікаві/актуальні/гострі для них проблеми (з переліку зазначених) та за власним бажанням розбитися на 3 групи. Кожна група отримує аркуш паперу формату А1 й маркери і створює свій план вирішення проблеми, відповідаючи на питання:

- Кого наша проблема зачіпає?

- Якого результату ми хочемо досягти?

- Які конкретні кроки для цього треба зробити?

- Які ресурси нам потрібні (матеріали, людські ресурси і т.п.)?

Заключна частина

По закінченню роботи групи презентують свої напрацювання. Клас обговорює наскільки реалістичним є вирішення кожної з представлених проблем. Якщо потрібно, генерує інші ідеї і досліджує їх важливість і реалістичність виконання. Учитель організовує спілкування учасників обговорення з нейтрального боку, налагоджуючи ефективний обмін думками таким чином, щоб зіткнення думок перейшло в конструктивне русло, розбіжності були успішно подолані й було вироблене прийнятне рішення.